مسجد امام اصفهان

8 دانستنی از مسجد امام اصفهان

 

مسجد امام یا مسجد شاه که با نام مسجد جدید عباسی یا مسجد سلطنتی نیز شناخته می شود، مسجدی است که در اصفهان واقع در ایران است. در ضلع جنوبی میدان نقش جهان واقع شده است. این بنا در زمان سلسله صفوی به دستور شاه عباس اول ایران ساخته شده است. بعد از انقلاب ایران به مسجد امام معروف شد.

1- تاریخچه:

مسجد امام اصفهان یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین مساجد جهان است. این مسجد در قلب شهر اصفهان واقع شده و با سابقه‌ی تاریخی طولانی، به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی و تاریخی ایران شناخته می‌شود. این مسجد در دوره‌ی صفویه ساخته شده است و توسط شاه عباس اول به عنوان مرکز دینی و فرهنگی ایران طراحی و ساخته شده است.

ساخت ساختمان مسجد امام در سال 1020 هجری قمری شروع شد و تا سال 1025 به طول انجامید. سپس تزیینات داخلی و خارجی مسجد شروع شد و تا گذشت دو دوره حکومت شیخ صفی و شاه عباس دوم از جانشینان شاه عباس اول به اتمام رسید.

 

مسجد امام اصفهان

 نگارگری دیوارهای مسجد امام اصفهان

2- معماری مسجد امام اصفهان

این مسجد دارای طراحی و معماری بسیار زیبا و منحصر به فرد است. دروازه‌های بزرگ و زیبا، ساختمان‌های بلند و زیبا، حیاط با سقف بلند و تزئینات فراوان، همه به تزئین این مسجد کمک کرده‌اند تا به یکی از زیباترین مساجد جهان تبدیل شود.
در داخل مسجد، ساختمان‌های بلند و زیبا، کوچکترین جزئیات و تزئینات فراوان، همه به تزئین این مسجد کمک کرده‌اند تا به یکی از زیباترین مساجد جهان تبدیل شود.

3- محراب های مسجد امام اصفهان

این مسجد دارای 14 محراب است که هر یک زیبایی و تزئینات خاص خود را دارند. 6 تا از آنها از کاشی، 5 تا از سنگ و 3 محراب از گچ ساخته شده است. زیباترین محراب اصفهان در شبستان غربی مسجد امام قرار دارد این شبستان با کاشی های خشت هفت رنگ تزیین شده است.

مسجد امام اصفهان

مقرنس سردر ورودی مسجد امام اصفهان

4- گنبد مسجد امام اصفهان

ارتفاع گنبد بزرگ مسجد 52 متر و قطر آن 23.5 و ارتفاع مناره های داخلی 48 متر و ارتفاع سردر مناره های مسجد از سمت میدان نقش جهان 40 متر می باشد. در مرکز گنبد بزرگ جنوبی صدا انعکاس پیدا می کند که از نکات جالب این مسجد است. این ویژگی خاص در بقیه آثار به جای مانده از آن دوران دیده نمی شود. در آن دوران از این قسمت برای سخنرانی و اذان استفاده می شده است. این ویژگی نشان دهنده مهارت و احاطه سازندگان این مسجد به علم ریاضی و فیزیک می باشد.

5- سنگاب های مسجد امام اصفهان

سنگاب های نفیس و سنگ های مرمر یک تیکه از از دیگر نکات دیدنی مسجد می باشد.7 سنگاب در مسجد امام وجود دارد. سنگاب، ظرف سنگی بسیار بزرگی است که در مساجد و امامزاده ها در قدیم قرار می دادند و درون آن را از آب پر می کردند که برای آشامیدن و وضو گرفتن، افراد می توانستند از این آب استفاده کنند. بنابر نیاز گاهی در مکان های عمومی نیز از سنگاب استفاده میشده است. جهت مطالعه بیشتر در مورد سنگاب های مسجد امام میتوانید از اینجا استفاده کنید.

6- معماران مسجد امام اصفهان

طراحی مسجد امام اصفهان به دست معماران بزرگی همچون علی اکبر اصفهانی، علی قابوس نایینی و شیخ بهایی صورت گرفته است. این مسجد دارای سبک معماری ایرانی-اسلامی با تزیینات فراوان و زیبایی های خاص است. در طراحی داخلی مسجد، از سنگ های زینتی، موزاییک های رنگارنگ و طرح های خطی استفاده شده است.

 

7- شبستان های مسجد امام اصفهان

شبستان، محلی دارای سقف و ستون  های یک شکل است که برای استراحت و نمازگزاری در مسجد ها وجود داشته است. این مسجد دارای دو شبستان است که یکی در ضلع شرقی و دیگری در ضلع غربی صحن قرار گرفته است. شبستان شرقی بزرگتر و بسیار ساده و بدون تزئینات خاص می باشد. اما شبستان غربی کوچکتر با تزئینات زیبا و کاشی های هفت  رنگ و دارای محراب بسیار زیبایی است که میتوان گفت از زیبا ترین محراب های مساجد اصفهان است.

8- مدرسه های مسجد امام اصفهان

در ضلع جنوب غربی و جنوب شرقی مسجد دو مدرسه وجود دارد به نام های مدرسه سلیمانیه و مدرسه ناصری. در این قسمت حجره هایی برای سکونت طلاب ساخته شده است.

همچنین در طراحی خارجی مسجد، از آجر و سنگ های زینتی بهره گرفته شده است. قفسه های چوبی، چراغ های زینتی نیز از جمله تزیینات داخلی مسجد هستند. به طور کلی، طراحی مسجد امام اصفهان با توجه به جزییات و توجه به زیبایی های خاص به عنوان یکی از برترین نمونه های معماری ایرانی-اسلامی شناخته می شود.

در نهایت، مسجد امام اصفهان با طراحی و معماری بسیار زیبا، تزئینات فراوان و سابقه‌ی تاریخی طولانی، به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی و تاریخی ایران شناخته می‌شود. این مسجد با جذابیت‌های فراوانش، همواره در صدر لیست مقاصد گردشگری در ایران قرار دارد.

بوتیک هتل کریاس با میدان نقش جهان همسایه و دقیقاً در پای گنبد فیروزه‌ای مسجد شاه واقع شده است. این هتل سنتی با اتاق های متنوع و منحصر به فرد میزبان مهمان های عزیز می باشد. برای رزرو هتل کریاس اصفهان، می توانید براحتی با مراجعه به سایت هتل کریاس و رفتن به منوی رزرو اتاق، در زبانه لیست اتاق ها، اتاق محبوبتان را انتخاب کرده و تجربه ای دلنشین را در یکی از بهترین بوتیک هتل های اصفهان به خود هدیه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه :نظرات در وب سایت منعکس کننده نظرات نویسندگان آنها است، و نه لزوما دیدگاه های پورتال اینترنتی bookyourtravel. لطفا از توهین، فحش و بیان رکیک خودداری شود. ما این حق را برای خود محفوظ می داریم که هر نظری را بدون توضیح اخطار حذف کنیم

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

Copyright @2023 - Keryas Boutique Hotel